[ Eelmine ]  [ Järgmine ]

 
 
 

A. KATKESTATUD PARTIID

A1
a) Kui partii ei ole mänguks ettenähtud aja jooksul lõppenud, peab käigul olev mängija kirjutama oma käigu selges notatsioonis oma partiiprotokolli, panema oma protokolli koos vastasmängija omaga ümbrikku, kleepima ümbriku kinni ja alles siis seiskama oma kella, vastasmängija kella käivitamata. Nii kaua, kuni ta pole kelli seisanud, säilitab mängija õiguse oma salakäiku muuta. Kui pärast kohtuniku korraldust salakäik üles kirjutada teeb mängija käigu malelaual, peab ta selle käigu oma salakäiguna oma partiiprotokolli kirjutama.
b) Kui käigul olev mängija katkestab partii enne mänguaja lõppu, siis arvestatakse, et ta sulges ümbriku mänguaja lõpuks nominaalselt ettenähtud ajal ja tema allesjäänud aeg märgitakse vastavalt.

A2 Ümbrikule kirjutatakse:
a) mängijate nimed;
b) seis vahetult enne salakäiku;
c) kummagi mängija kulutatud aeg;
d) salakäigu kirjutanud mängija nimi;
e) mitmes käik on salakäik;
f) viigipakkumine, kui ettepanek on jõus;
g) mängu jätkamise kuupäev, kellaaeg ja koht.

A3 Kohtunik kontrollib informatsiooni õigsust ümbrikul ja ta on vastutav ümbriku säilitamise eest.

A4 Kui mängija pakub viiki pärast seda, kui tema vastasmängija on kirjutanud salakäigu, on pakkumine jõus nii kaua, kui vastasmängija on selle vastu võtnud või tagasi lükanud vastavalt artiklile 9.1.

A5 Enne partii jätkamist asetatakse malelauale seis, mis oli vahetult enne salakäiku, ja kelladele seatakse ajad, mis kumbki mängija oli kulutanud partii katkestamiseni.

A6 Kui enne partii jätkamist on lepitud viiki või üks mängija teatab kohtunikule, et ta alistub, siis on partii lõppenud.

A7 Ümbrik tuleb avada ainult siis, kui kohal on mängija, kes peab salakäigule vastama.

A8 Välja arvatud artiklites 6.9 ja 9.6 mainitud juhtudel, on partii kaotanud mängija, kelle salakäik
a) on ebaselge;
b) on või on üles kirjutatud selliselt, et selle tõelist tähendust on võimatu kindlaks määrata;
c) on määrustevastane.

A9 Kui partii jätkamiseks kokkulepitud ajal
a) mängija, kes peab salakäigule vastama, on kohal, siis ümbrik avatakse, salakäik tehakse male- laual ja tema kell käivitatakse;
b) mängijat, kes peab salakäigule vastama, ei ole kohal, siis käivitatakse tema kell. Kui ta saabub, võib kella seisata ja pöörduda kohtuniku poole. Siis avatakse ümbrik, tehakse käik malelaual ja käivitatakse tema kell uuesti;
c) salakäigu kirjutanud mängijat ei ole kohal, siis on vastasmängijal õigus kirjutada oma vastukäik partiiprotokolli, asetada oma protokoll uude ümbrikku, seisata oma kell ja käivitada puuduva mängija kell, selle asemel et teha oma vastukäik malelaual. Kui nii, siis tuleb ümbrik anda kohtuniku kätte hoiule ja avada pärast puuduva mängijasaabumist.

A1O Mängija kaotab partii, kui ta hilineb katkestatud partii jätkamiseks malelaua juurde rohkem kui ühe tunni (kui võistluse reeglid ei näe ette või kohtunik ei otsusta teisiti). Kui aga hilineb sala- käigu kirjutanud mängija, võib partii tulemus olla teistsugune:
a) puuduv mängija on võitnud partii, kui ta on salakäiguga andnud mati;
b) puuduv mängija on viigistanud partii, kui salakäik viib patile või salakäigu tagajärjel on tekkinud üks artikli 9.6 seisudest;
c) malelaua juures viibiv mängija on kaotanud partii vastavalt artiklile 6.9.

A11
a) Kui ümbrik salakäiguga on kadunud, tuleb partiid jätkata sellest seisust ja nende kella- aegadega, mis olid katkestamise ajaks. Kui ei saa taastada katkestamiseni kulutatud mõtlemis- aegu, määrab need kohtunik. Mängija, kes oli salakäigu üles kirjutanud, teeb malelaual käigu, milleta väidab olevat üles kirjutanud.
b) Kui seisu pole võimalik taastada, siis partii tühistatakse ja tuleb mängida uus partii.

A12 Kui partii jätkamisel teatab üks mängija enne oma esimest käiku, et kellale on seatud valeaeg, siis tuleb viga parandada. Kui viga ei avastatud, siis jätkub partii kellanäite korrigeerimata, kui vaid kohtunik ei leia, et tagajärjed oleksid liiga rasked.

A13 Iga katkestatud partiide jätkamiseks määratud aja kestust kontrollitakse kohtuniku kellaga. Algus- ja lõpuaeg tuleb eelnevalt teatada.